Projekt "Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov II."

Naša materská škola je od 01.09.2021 zapojená do národného projektu Pomáhajúce profesie v edukácii detí II.

Vďaka projektu bolo možné vytvoriť dve pracovné miesta pre pedagogických asistentov a dve pre členov inkluzívneho tímu, ktorí budú nápomocní pedagogickým zamestnancom. Cieľovou skupinou sú predovšetkým deti, ktoré navštevujú materskú školu, vrátane detí so ŠVVP a so zdravotným znevýhodnením. Ide o pracovné pozície, ktoré pomôžu zvýšiť  kvalitu výchovno-vzdelávacej činnosti a zároveň pomôžu k lepšiemu individuálnemu prístupu a diferencovanej výučbe.

Hlavným cieľom projektu je:

    ● zvýšiť inkluzívnosť, tak aby každé dieťa malo právo byť bezpodmienečne začlenené do prirodzeného prostredia a do aktivít so svojimi bežnými rovesníkmi,

    ● vytvoriť predpoklady na zlepšenie výchovnovzdelávacích výsledkov detí a maximalizovať ich rozvoj v súlade s princípmi inkluzívneho vzdelávania.

archiv.mpc-edu.sk/sk/nppop-2/oprojekte

mpc-edu.sk/sk/project/pop2


 

 

Pedagogický asistent

Kto je pedagogický asistent?

Podľa zákona 138/2019 patrí pedagogický asistent spolu so školským špeciálnym pedagógom do kategórie pedagogických zamestnancov podieľajúcich sa na uskutočňovaní školského vzdelávacieho, alebo výchovného programu. Pedagogický asistent podľa požiadaviek učiteľa a v spolupráci s odbornými zamestnancami vytvára rovnosť príležitostí vo výchove a vzdelávaní, pomáha žiakovi alebo skupine žiakov pri prekonávaní architektonických, informačných, jazykových, zdravotných, sociálnych alebo kultúrnych bariér.

 

Znamená to, že pedagogický asistent:

    ● so školským podporným tímom a pedagógmi hľadá účinné stratégie na rozvoj potenciálu všetkých detí, keď s učiteľom identifikuje zdroje a riziká vo svojej triede/skupine,

    ● pomáha vytvárať podporujúcu a priateľskú atmosféru v triede s rešpektujúcimi vzťahmi, demokratickými pravidlami a tímovou spoluprácou,

    ● venuje sa žiakom s bariérami (ŠVVP ale aj iné), pomáha zvládať nároky, napríklad zjednoduší, alebo zopakuje výklad učiteľa, poskytuje pomoc pri riešení úloh a pod.

 

inklucentrum.sk/wp-content/uploads/2021/06/Buletin_Ped-Asistent.pdf

 

Inklúzia v našej materskej škole:

 

So začiatkom školského roka sa naša materská škola stretáva s novými výzvami v rámci integrácie a inklúzie detí so špeciálnymi potrebami a ich zaradením do bežného chodu našej škôlky. Inkluzívne vzdelávanie vychádza z predpokladu, že každé dieťa je jedinečné, má svoje silné aj slabšie stránky, teda aj jedinečné vzdelávacie potreby. Rôznorodosť detí v triede a v škôlke je vnímaná ako niečo prirodzené a normálne. Cieľom našej materskej školy je pomôcť všetkým deťom naplniť svoj potenciál a dosiahnuť osobné maximum v prirodzenej skupine svojich rovesníkov. Veľmi dôležitá je však spolupráca s rodičmi a odborníkmi, ktorí sú viac než významní v napredovaní dieťaťa ako jednotlivca, ale aj kolektívu, do ktorého je dieťa začlenené. Nie len asistenti sú zainteresovaní, ale všetci zamestnanci školy, hlavne učitelia, vedenie školy, ale aj odborní zamestnanci ako sociálny pedagóg, či Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, ktorí spolu tvoria inkluzívny tím.  Preto spolupráca a kooperácia všetkých zložiek tohto tímu a rodičov, je viac než dôležitá pre správne napredovanie dieťatka a uľahčenie prípravy a nástupu do školy.

 

Inklúzia v praxi je však oveľa náročnejšia. Preto, aby si asistent získal rešpekt, potrebuje najmä podporu rodiča a učiteľa, ich plnú dôveru a priestor na svoju prácu. Otvorený, tvorivý asistent s rýchlym odhadom situácie a dôsledným správaním je pomocníkom pre učiteľa a tvorcom dobrej atmosféry v triede, ktorá sa potom prenáša aj do domáceho prostredia. Kooperácia učiteľ - asistent - rodič je tou najlepšou cestou k dosiahnutiu vytýčených cieľov.

 

„Asistent učiteľa je ako most medzi dieťaťom so špeciálnymi potrebami a deťmi v triede a taktiež medzi dieťaťom a učiteľom!“

 

     Zuzana Michálková

    pedagogický asistent